Alle nieuwe auto's elektrisch in 2030 is mogelijk

Naar verwachting zijn er in 2030 voldoende betaalbare elektrische auto’s te koop in Nederland, om zo te voldoen aan de ambities van het Klimaatakkoord. Daarnaast zijn er dan voldoende laadpalen en is er genoeg groene stroom om de accu’s mee op te laden.

Dat blijkt uit een nieuw onderzoek naar de haalbaarheid van elektrisch rijden van consultancybureau PwC. In Nederland mogen vanaf 2030 alleen nog maar nieuwe auto’s met een elektromotor worden verkocht, volgens het Klimaatakkoord. Er zijn geen ‘onoverkomelijke hindernissen’ om dit doel te behalen volgens de onderzoekers.

"In 2030 zijn er voldoende betaalbare modellen beschikbaar, niet alleen voor leaserijders, maar ook voor consumenten van de goedkopere en middenklasse modellen. Ook verwachten we dat er een tweedehandsmarkt op gang komt.", aldus PwC. Naar schatting rijden er in dat jaar ongeveer 1,9 miljoen elektrische personenauto’s op de Nederlandse wegen, die samen goed zijn voor 28 miljard kilometer per jaar. Vanaf 2030 komen daar rond de 400.000 elektrische voertuigen per jaar bij.

‘Elektrische auto wordt goedkoper’

Elektrische auto’s zijn op dit moment voor veel consumenten nog te duur. Maar volgens de onderzoekers gaat dat snel veranderen. "Autofabrikanten zetten vol in op elektrisch vanwege strengere CO2-normen in de Europese Unie en de enorme boetes die daarmee gepaard gaan", klinkt PwC. Rond 2024 zal de gemiddelde prijs van een elektrische auto met een bereik van 300 kilometer onder die van een brandstofauto uitkomen, verwacht PwC.

Veel laadpalen nodig

Naar verwachting rijden er in 2030 zo’n 9,4 miljoen personenauto’s in Nederland. 1 op de 5 zal dan elektrisch aangedreven zijn. Om deze auto’s op te laden zijn er 1,5 miljoen laadpalen nodig. Eind 2020 stonden er ongeveer 230.000 laadpalen in Nederland.

Per werkdag moeten er 644 laadpalen worden geplaatst voor de komende negen jaar volgens PwC. Dat is volgens de onderzoekers mogelijk, mits de overheden meewerken. Dat kan door afspraken over elektrisch rijden in wet- en regelgeving te verankeren volgens PwC, het liefst zelfs binnen de EU. Daarmee ontstaat zekerheid over investeren in elektrische modellen en laadinfrastructuur.

Elektriciteitsnetwerk

De plannen voor verzwaring van het elektriciteitsnetwerk zijn voldoende om 1,9 miljoen elektrische auto’s te laten rijden volgens PwC. "Deze voertuigen doen een beroep op slechts vier procent van de totale hoeveelheid elektrische stroom. Bovendien dragen elektrische auto’s bij aan het verbeteren van de businesscase voor het opwekken van duurzame stroom. Overtollig opgewekte stroom kan immers opgeslagen worden in de batterij van deze auto’s."

Behoefte aan een laadoplossing?

Neem dan hier contact op