Dreiging van de ondergang van de zakelijke leaseauto

Een leaseauto was voor werkgevers jarenlang een manier om nieuwe werknemers binnen te halen. Maar sinds de coronacrisis is dit veranderd. Steeds meer werkgevers stoppen met het voorzien van auto’s voor hun personeel. In plaats daarvan wordt er meer met een mobiliteitsbudget gewerkt.

Door de corona-lockdowns kwamen de negatieve punten van de zakelijke leaseauto naar voren. Tijdens de coronacrisis moest Nederland thuiswerken. Hierdoor stonden duizenden leaseauto’s stil op de oprit. Volgens cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) hebben leaseauto’s in 2020 gemiddeld 31.400 kilometer gereden en in 2019 33.100 kilometer. Veel werkgevers hebben hierdoor nieuwe inzichten gekregen. Thuiswerken is gemakkelijk en zonder hoge kosten van een leaseauto. Is de leaseauto nog wel noodzakelijk?

Thuiswerken

Ondanks de drukkere wegen door de versoepelingen van de coronamaatregelen, is uit onderzoek van Nieuwsuur onder ongeveer 20 grote Nederlandse bedrijven gebleken dat hun werknemers deels thuis blijft werken. De bedrijven merken een flinke daling van het aantal lease-kilometers.

Bedrijven hanteren een ‘kilometer-drempel’ voor leaseauto’s. Nu er een daling plaatsvindt van het aantal lease-kilometers, komen er ook minder medewerkers in aanmerking voor een leaseauto.

Volgens mobiliteitsadviseur Michael van Wijngaarden speelt ‘hybride werken’ door de coronacrisis steeds meer en is een goed begin om het wagenpark uit te dunnen. Hierdoor worden de kosten en de milieu-impact van het wagenpark verminderd.

Mobiliteitsbudget

Werkgevers maken mede daarom steeds meer gebruik van het mobiliteitsbudget. Dit houdt in dat een werknemer een vastgesteld bedrag krijgt die hij/zij zelf mag besteden aan (zakelijke) mobiliteit. Dan zal de medewerker de ene keer een auto huren, andere keer met het ov reizen of thuiswerken. Voor hetzelfde bedrag kan de medewerker ook een private-leasecontract afsluiten.

Volgens de voorzitter van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) Jan van Delft zijn de traditionele leaseauto’s verleden tijd en is een mobiliteitsbudget voor zakelijk verkeer een goed idee. Alleen al door de looptijd van vier jaar van de contracten past het al niet bij deze tijd. De meeste mensen werken niet eens langer dan vier jaar bij een bedrijf. Het is belangrijk om mee te gaan met de tijd en dat kunnen bedrijven doen door gebruik te maken van een mobiliteitsbudget.

Daarnaast is de ‘poolauto’ ook weer populair aan het worden. Hierbij delen collega’s auto’s met elkaar voor zakelijke reizen.

Ook is er een trend in het gebruik van duurzamere transportmiddelen. Veel werkgevers stimuleren en promoten dit ook. Zo gebruiken meer mensen een e-bike om naar hun werk te gaan. Een elektrische fiets is erg handig, maar wel prijzig. Het is voor de werknemers daarom aangenaam als de werkgever dit betaalt.

Het Nederlandse weer kan met een elektrische fiets wel tegenzitten. Dan nemen mensen toch eerder hun auto om naar hun werk te gaan. Het is daarom goed om als werkgever naast mobiliteit te faciliteren, ook kleedkamers te faciliteren. Zo kunnen medewerkers fris aan het werk gaan.

Advies over de mobiliteit van uw onderneming? Neem contact met ons op!

Neem contact op