Hogere CO2-normen in ruil voor betere infrastructuur

Volgens de branchevereniging voor autofabrikanten Acea hangt het streven naar een lagere CO2-uitstoot samen met de beschikbare laadinfrastructuur voor elektrische auto’s.

Acea wil meewerken aan de CO2-emissienorm voor auto’s in 2030. Wel moet dit samengaan met benodigde laadpunten voor elektrische auto’s en waterstofstations. Europese lidstaten moet hiervoor bindende toezeggingen geven. Dit heeft de branchevereniging bekend gemaakt na een bestuursvergadering.

Acea spreekt al langer over een flinke uitbreiding aan laadstations. Er zouden in 2024 1 miljoen oplaadpunten moeten zijn. Volgens de voorzitter van Acea, Oliver Zipse, is de koppeling tussen de vermindering aan CO2-uitstoot en bindende afspraken over het bouwen van nieuwe laadpunten en waterstofstations binnen de EU, essentieel. Het aantal oplaadpunten en waterstofstations die gebouwd zullen worden, zal groot impact hebben op de realistische CO2-doelstelling voor 2030.

Recent zijn autofabrikanten in gesprek gegaan met de vicevoorzitter van de Europese Commissie voor de Green Deal, Frans Timmermans. Het gesprek ging over de klimaatverandering en het verminderen van de CO2-uitstoot. Het vond plaats door de herziening van de CO2-regelgeving voor personenauto’s en bedrijfswagens en door de nieuwe richtlijnen voor alternatieve brandstoffeninfrastructuur.

De voorzitter van Acea stelt dat klimaat neutrale mobiliteit niet alleen een verplichting is voor de autofabrikanten. Het streven naar de doelstellingen die zijn gesteld voor het verminderen van de CO2-uitstoot binnen de vervoerssector, hangt sterk af van de beschikbaarheid van de juiste infrastructuur.

Wilt u een laadstation in uw wagenpark? Neem dan contact met ons op!

Neem contact op