Subsidies voor elektrische bestelbussen moet de invoering van emissievrije zones versnellen

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft bekendgemaakt dat er een overeenkomst is getekend over zero-emissiezones. Veertien gemeenten en de vervoerssector hebben samen met de staatssecretaris Stientje van Veldhoven deze overeenkomst getekend. Er zal subsidie aangeboden worden aan ondernemers om hen te helpen met het overstappen op een elektrische bestelbus of vrachtwagen. Hiermee zet de overheid de eerste stap richting een zero-emissiezones die steden vanaf 2025 kunnen invoeren.

Op dit moment willen er veertien steden, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Leiden en Utrecht, in 2025 met de zone-emissiezones starten. Volgens staatssecretaris Van Veldhoven zal het aantal steden die mee zullen werken oplopen tot 30 of 40 steden deze zomer. Ondernemers moeten serieus gaan nadenken over de overstap naar elektrische auto’s, aldus Van Veldhoven.

Laadinfrastructuur
Branchevereniging RAI meldt dat ze tevreden zijn met de subsidie, maar betreuren dat de plug-in hybride bestelwagens niet in het plan zijn opgenomen. RAI vindt het namelijk belangrijk dat ondernemers en vervoerders hun werk goed kunnen blijven uitvoeren. Mede daarom moet de gemeente een emissiezone minimaal vier jaar van te voren aankondigen. Volgens de staatssecretaris Van Veldhoven hebben alle partijen dan genoeg tijd om de juiste voorbereidingen te treffen.

Tijdens het tekenen van de overeenkomst bleek dat er nog goed gekeken moest worden naar de laadinfrastructuur. Volgens de staatssecretaris biedt dit nieuwe kansen. Zo kan overgebleven energie opnieuw benut worden en er efficiënter mee omgegaan worden.

Laadvoorziening bij elektrische bestelbus of meer informatie?

Neem contact op