Laden stuk goedkoper dan tanken

Benzine is nog nooit zo duur geweest. Elektrische rijders hebben hier geen zorgen om. Lees hier meer over de kosten van laden voor een elektrische rijder.

Veel mensen willen graag elektrisch rijden, maar worden tegengehouden door de prijskaart van een elektrische auto. De aanschafkosten van een elektrische auto liggen namelijk een stuk hoger dan die van een benzine- of dieselauto. Maar deze extra kosten worden gemakkelijk terugverdiend. Zo zijn er minder onderhoudskosten, veel fiscale voordelen en de grootste kostenbesparende factor is de brandstof.

Bij een benzineauto ben je ongeveer 12 cent per kilometer kwijt, terwijl je bij een elektrische auto ongeveer tussen de 3 en 7 cent per kilometer betaalt. De laadkosten zijn afhankelijk van waar en hoe je laadt. Wanneer je thuis laadt, ben je het minst kwijt, ongeveer 22 cent per kWh. Bij een openbare laadpaal ben je net wat meer kwijt, tussen de 30 en 35 cent per kWh. Bij een snellader betaal je ongeveer het dubbele.

Volgens berekeningen van Milieu Centraal voor 12.000 gereden kilometers met middenklasse auto’s is het elektrisch rijden met alleen thuisladen het goedkoopst (€440). Vervolgens is elektrisch rijden met een mix van thuis-, publiek- en snelladen het goedkoopst (€620). Daarna komt elektrisch rijden met alleen publiek laden (€800) en diesel rijden (€930). Benzine rijden is overduidelijk het duurst (€1.425).

Ook zal er volgens mobiliteitsconsulent Hans Groenhuijsen snel verandering komen in de hoge prijs van een elektrische auto. De aanschafprijs zal namelijk in 2023 dalen. Dit komt door de prijsdaling van de accu, het duurste onderdeel van een elektrische auto.

Kortom, elektrisch rijden wordt financieel steeds aantrekkelijker door de beperkte extra kosten die hieraan vastzitten. De hoge aanschafprijs wordt gemakkelijk en snel terugverdiend.

Kom in contact

Heb je interesse in een laadstation in jouw wagenpark? Neem dan contact met ons op!