Skip to main content

Laden stuk goedkoper dan tanken

Veel mensen zijn van mening dat elektrisch rijden te duur is. Dit komt vooral door de hoge aanschafprijs. Maar is de elektrische auto ook echt zo duur? Om een juiste vergelijking te maken tussen de kosten van elektrisch rijden en brandstof rijden, moet er gekeken worden naar alle autokosten. 

ANWB heeft de totale autokosten van drie vergelijkbare auto’s vergeleken: een benzineauto, een hybride en een volledig elektrische auto. Hieruit is gebleken dat de elektrische auto, ondanks de hoge aanschafprijs, nauwelijks duurder of zelfs goedkoper is dan andere auto’s.

Hoe kan dit?

Om te bepalen hoe dit kan, wordt er gekeken naar verschillende autokosten en hoe deze kosten verschillen per autosoort. ANWB heeft gekeken naar de volgende kostenposten.

Aanschafkosten

Elektrische auto’s zijn vaak duurder dan een vergelijkbare brandstofauto. Dit komt vooral door de kostbare accu van een elektrische auto.

Het is belangrijk te realiseren dat een moderne elektrische auto vergelijkbaar is met een duurdere benzine- of dieselauto in kracht en uitrusting. Er zijn nog geen elektrische varianten op goedkope instapmodellen op benzine. Hierdoor kan het verschil in prijs groter lijken. Er wordt verwacht dat de prijzen van elektrische auto’s zullen dalen. Maar op dit moment is nog niet voor elk budget een elektrische auto. 

Een elektrische auto hoeft niet altijd zo duur te zijn. In Nederland wordt de aanschafbelasting op basis van uitstoot geheven. Hierdoor kan het voorkomen dat een elektrische auto goedkoper is dan een grote benzine- of dieselauto. Ook is het mogelijk om elektrische auto’s tweedehands te kopen. Hierbij liggen de prijzen lager, maar de actieradius is ook kleiner.

Energiekosten

De energiekosten hangen af van het verbruik van de elektrische auto. De prijs voor één kWh kan flink verschillen. Het goedkoopste is om thuis te laden. Hiervoor betaalt u hetzelfde tarief als de elektriciteit in uw huis. Bij een publieke oplaadpunt is het wat duurder en snelladen is het duurst.

De meeste elektrische rijders laden vooral thuis, op kantoor of op straat. Alleen af en toe zullen mensen bij een snellader laden. De laadkosten hangen dus vooral af van het type auto en de manier van laden. De laadkosten zijn vrijwel altijd lager dan de brandstofkosten van een vergelijkbare auto. 

Lees hier meer over de laadkosten

Onderhoud

Een brandstofauto bestaat uit veel draaiende onderdelen in de aandrijflijn waarvan slijtage onvermijdelijk is. Hierbij is onderhoud of vervanging noodzakelijk. Een elektrische auto heeft veel minder draaiende onderdelen in de aandrijflijn waardoor er minder reguliere onderhoud nodig is. Hierdoor liggen de onderhoudskosten voor een elektrische auto een stuk lager. De grootste slijtageonderdelen van een EV zijn banden en remmen. Andere zaken, zoals olie verversen of vervanging van distributieriem, zult u geen last van hebben. Wel kan de controle of vervanging van de accu een grote kostenpost zijn. Veel merken bieden daarom een uitgebreide garantie, om vrees voor een kapotte accu weg te verminderen.

Fiscale voordelen

De Nederlandse overheid probeert elektrisch rijden te stimuleren door fiscale voordelen aan te bieden. Op dit moment zijn er de volgende stimuleringsmaatregelen:

  • Aanschafsubsidie. Voor particulieren is een subsidie beschikbaar gericht op het aanschaffen of private leasen van elektrische auto’s. Deze subsidie bedraagt voor een nieuwe EV maximaal 4.000 euro en voor een occasion 2.000 euro. Het budget voor een nieuwe EV in 2021 is helaas al op.
  • Lagere bijtelling. Voor zakelijke rijders geldt in 2021 een bijtelling van 12% in plaats van 22%, tot een maximaal bedrag van 45.000 euro. In 2022 wordt de bijtelling verhoogd naar 16% met een maximaal bedrag van 40.000 euro. De bijtelling wordt stapsgewijs verhoogd tot 22% in 2026.
  • Milieu-investeringsaftrek (MIA). Voor ondernemers is er een subsidie in de vorm van een extra afschrijvingspost bij aanschaf van een volledig elektrische auto. Hiermee heeft de onderneming een lagere fiscale winst, en dus een lagere inkomstenbelasting die betaalt moet worden.
  • Geen Belasting van Personenwagens en Motorrijwielen (BPM). Deze belasting is gebaseerd op de CO2-uitstoot van een auto. Aangezien een EV geen CO2-uitstoot heeft, is er geen BPM.
  • Geen wegenbelasting (MRB). Een volledig elektrische auto heeft vrijstelling voor motorrijbelasting. Deze vrijstelling blijft tot en met 2024. Dit bespaart tot meer dan honderd euro per maand.

Lees hier meer over de fiscale voordelen van elektrisch rijden

Afschrijving

Nu de elektrische auto al langer bestaat, is gebleken dat de afschrijving van een EV procentueel gezien niet veel verschillen van die van een brandstofauto. De totale afschrijving van een elektrische auto ligt iets hoger door de hogere aanschafprijs.

Private Lease

Een alternatief voor de hoge aanschafprijs is om te private leasen. Hierbij hoeft u niet in een keer de hoge aanschafprijs te betalen, maar betaalt u per maand een bedrag. In dit bedrag zijn alle autokosten meegenomen, behalve de energiekosten. Door schaalvoordelen van leasemaatschappijen kunt u met private lease zelfs goedkoper uitkomen. Daarnaast heeft u ook geen last van onderhoudskosten en afschrijvingen.

Bent u zelf toe aan een elektrische auto met laadvoorziening? Neem dan nu contact op!

 

Kom in contact

Heeft u interesse in een laadstation in uw wagenpark? 

 

The 'First name' field is required
The 'Last name' field is required
Please enter a valid Email address

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Wij gebruiken cookies bijvoorbeeld om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Bij akkoord geef je ons toestemming voor het gebruik van noodzakelijke, functionele en optimale cookies op onze website.